Boğaziçi’nde e-ticaretin geleceği konuşuldu

Boğaziçi Üniversitesi'nde 26 Mayıs’ta düzenlenen 2’nci E-Ticaret Zirvesi'nde internet üzerinden ticaretin artan önemi ve büyüme hedefleri ele alındı. Etkinlikte konuşan Ticaret Bakanlığı İhracat Genel Müdürü Mehmet Ali Kılıçkaya, 2021 yılında genel ihracat içindeki payı yüzde 1.3 düzeyinde olan e-ihracatı, 2030’da yüzde 10 seviyelerine ulaştırmayı hedeflediklerini söyledi.
AA

Mehmet Ali Kılıçkaya

Türkiye’nin e-ticaret alanında önde gelen uzman, bürokrat ile akademisyenleri 26 Mayıs’ta Boğaziçi Üniversitesi’nde düzenlenen 2’nci E-Ticaret Zirvesi’nde bir araya geldi. Türkiye’nin salgın dönemiyle birlikte bu alandaki performansının değerlendirildiği ve yeni yaklaşımların ele alındığı etkinlikte, Ticaret Bakanlığı'nın himayesi ve Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği'nin (TOBB) ortaklığı, Amazon Türkiye, Boğaziçi Üniversitesi Yaşamboyu Eğitim Merkezi (BÜYEM) ile PwC Türkiye iş birliğiyle hayata geçen ücretiz eğitim ve danışmanlık programı BiTıklaİhracat tanıtımı da yapıldı.

Haftalık ekonomi dergisi Para’da zirveyle ilgili hazırlanan habere göre Boğaziçi Üniversitesi Executive MBA Koordinatörü Doç. Dr. Ali Coşkun'un ardından kürsüye gelen Ticaret Bakanlığı İhracat Genel Müdürü Mehmet Ali Kılıçkaya, e-ticaretin pandemiyle birlikte yeni fırsatlar ortaya koyduğunu söyleyerek, Türkiye’nin yaşanan hızlı artışla 2.6 milyar dolarlık e-ihracata ulaştığını ancak bu alandaki potansiyelimizin çok daha büyük olduğunu dile getirdi.

2021 yılı itibariyle Türkiye’nin e-ihracatının genel ihracatın yüzde 1.3'ünü oluşturduğu bilgisini paylaşan Kılıçkaya sözlerini şöyle sürdürdü:

"Yeni destek mekanizmaları ve hayata geçireceğimiz eylem planları ile 2025 yılında bu oranın en az yüzde 3 ila yüzde 5 aralığına ulaşmasını, 2030 yılına geldiğimizde ise e-ihracatımızın genel ihracatımız içindeki payının yüzde 10'u bulmasını hedefliyoruz."

PwC Türkiye Kıdemli Ortağı Cenk Ulu da dünyada e-ticaretin fiziksel perakendeyi kökten değiştirmeye başladığına değindi. Bununla ilgili güncel veriler paylaşan Ulu, "Dünya e-ticaret pastasının 2022'de 4.1 trilyon doları, bir sonraki yıl ise 5.7 trilyon doları bulması bekleniyor. Türkiye'ye baktığımızda ise Ticaret Bakanlığı'nın kendi sitesindeki verilere göre 2021'de 181.5 milyar TL'lik bir pazar söz konusu. Sipariş adedi de 3.4 milyar. Karbon emisyonu kısmına baktığımızda da fiziksel perakendeye göre çok daha düşük oranlar görüyoruz. Sürdürülebilirlik açısından daha verimli. Ayrıca iş sağlığına, iş güvenliğine ve kadın iş gücüne desteği ile sosyal inovasyon konusuna katkısı çok büyük" diye konuştu.

Ticaret Bakanlığı E-İhracat, Dijital Pazarlama, Davranışsal Kamu Politikaları ve Yeni Nesil Teknolojiler Dairesi Başkanı Hasan Önal da KOBİ'leri e-ihracat alanında daha ileri taşımak üzere kapsamlı bir paket hazırladıklarını belirterek, Amazon Türkiye tarafından desteklenen BiTıklaİhracat projesinin de KOBİ'lerin e-ihracat kapasitesini geliştirmede etkin rol üstleneceğini vurguladı.  

Etkinlikte bu kapsamda Türkiye'de online satış ve e-ihracat alanında KOBİ ve girişimcileri desteklemeyi hedefleyen BiTıklaİhracat ücretsiz eğitim ve danışmanlık programının tanıtımı da yapıldı.

Bitıklaihracat programıyla ilgili ayrıntılı bilgi için tıklayınız.

  • Mehmet Ali Kılıçkaya